بررسی شکل هندسی تونل بر پاسخ دینامیکی سطح زمین
خلاصه
امروزه با پیشرفت صنعت حمل و نقل، تونل هاي زیرزمیني نقش بسزایي در جوامع شهري ایفا مي كنند و نیاز به احداث اینگونه سازه ها امرياجتناب ناپذیر است. از سویي دیگر تونل هاي زیرزمیني نقش عمده اي در بهبود عملکرد جوامع شهري و به ویژه صنعت حمل و نقل دارند، بنابراین باید به گونه اي طراحي شده كه در برابر بارهاي مؤثر از مقاومت كافي برخوردار باشند. در مناطق شهري، تونل هاي نزدیک به سطح زمین مي توانند بر رفتار سازه هاي موجود مانند ساختمان ها، جاده ها، راه آهن ها، غیره و بالعکس تأثیرگذار باشند. بنابراین، لازم است مهندسان طراح با بهره گیري از ابزار و روش هاي مناسب، به تعیین هرچه دقیقتر پاسخ سطح زمین پیرامون تونل پرداخته و در راستاي كمینه سازي این مقادیر عمل نمایند. در مطالعه ي حاضر به بررسي شکل هندسي تونل بر پاسخ سطح دینامیکي سطح زمین پرداخته شده است. براي رسیدن به این هدف با بهره گیري از نرم افزار المان محدود ABAQUS اثر پارامترهاي هندسه پوشش تونل )دو هندسه نعلي و دایره اي شکل(، چهار نسبت ارتفاع روباره ) d( به عرض تونل ) a ( ) 50 / 0 ، 1 ، 2 و 4 ( بررسي گردید و با توجه به نیروها، تغییر شکل ها و تنش هاي ایجاد شده در محیط مدلسازي، رفتار پاسخ سطح زمین در حضور تونل هاي زیرزمیني ارزیابي گردید. صحتسنجي روشاجزاء محدود مورد استفاده با شبیهسازي یک تونل ساخته شده در محیط آزمایشگاه كه توسط جیانگ و همکاران ) 2010 ( انجام شد، مورد بررسي قرار گرفت و تطابق مناسبي بین نتایج آزمایشگاهي و عددي مشاهده شد. مهمترین نتایج حاصل نشان ميدهد با افزایش نسبت عمق روباره به عرض تونل، شتاب ایجاد شده در خاک پیراموني هر دو تونل با مقطع دایرهاي و نعل اسبي در حال كاهش ميباشد. همچنین با افزایش نسبت عمق روباره به عرض تونل شتاب ایجاد شده در خاک پیرامون تونلهاي با مقطع دایروي بمراتب بیشتر از مقادیر متناظر در تونلهاي نعل اسبي شده است. بطوریکه بیشترین اختلاف بین بیشینه شتاب ایجاد شده در خاک پیرامون تونل در حالت نسبت عمق روباره به عرض تونل 1 ایجاد شده است؛ به عبارتي در حالت عمق روباره به عرض تونل 1 ، بیشینه شتاب ایجاد شده در خاک پیرامون تونل با مقطع دایرهاي به میزان 5۳ درصد از مقدار متناظرش در تونل با مقطع نعل اسبي بیشتر شده است.
کلمات کلیدی:
تونل نعل اسبی . تونل دایره ای . روش اجزاء محدود . پاسخ دینامیکی
سومین كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنیک ایران(1397)
برای دانلود به ادامه مطلب بروید
بررسی شکل هندسی تونل بر پاسخ دینامیکی سطح زمین
خلاصه
امروزه با پیشرفت صنعت حمل و نقل، تونل هاي زیرزمیني نقش بسزایي در جوامع شهري ایفا مي كنند و نیاز به احداث اینگونه سازه ها امرياجتناب ناپذیر است. از سویي دیگر تونل هاي زیرزمیني نقش عمده اي در بهبود عملکرد جوامع شهري و به ویژه صنعت حمل و نقل دارند، بنابراین باید به گونه اي طراحي شده كه در برابر بارهاي مؤثر از مقاومت كافي برخوردار باشند. در مناطق شهري، تونل هاي نزدیک به سطح زمین مي توانند بر رفتار سازه هاي موجود مانند ساختمان ها، جاده ها، راه آهن ها، غیره و بالعکس تأثیرگذار باشند. بنابراین، لازم است مهندسان طراح با بهره گیري از ابزار و روش هاي مناسب، به تعیین هرچه دقیقتر پاسخ سطح زمین پیرامون تونل پرداخته و در راستاي كمینه سازي این مقادیر عمل نمایند. در مطالعه ي حاضر به بررسي شکل هندسي تونل بر پاسخ سطح دینامیکي سطح زمین پرداخته شده است. براي رسیدن به این هدف با بهره گیري از نرم افزار المان محدود ABAQUS اثر پارامترهاي هندسه پوشش تونل )دو هندسه نعلي و دایره اي شکل(، چهار نسبت ارتفاع روباره ) d( به عرض تونل ) a ( ) 50 / 0 ، 1 ، 2 و 4 ( بررسي گردید و با توجه به نیروها، تغییر شکل ها و تنش هاي ایجاد شده در محیط مدلسازي، رفتار پاسخ سطح زمین در حضور تونل هاي زیرزمیني ارزیابي گردید. صحتسنجي روشاجزاء محدود مورد استفاده با شبیهسازي یک تونل ساخته شده در محیط آزمایشگاه كه توسط جیانگ و همکاران ) 2010 ( انجام شد، مورد بررسي قرار گرفت و تطابق مناسبي بین نتایج آزمایشگاهي و عددي مشاهده شد. مهمترین نتایج حاصل نشان ميدهد با افزایش نسبت عمق روباره به عرض تونل، شتاب ایجاد شده در خاک پیراموني هر دو تونل با مقطع دایرهاي و نعل اسبي در حال كاهش ميباشد. همچنین با افزایش نسبت عمق روباره به عرض تونل شتاب ایجاد شده در خاک پیرامون تونلهاي با مقطع دایروي بمراتب بیشتر از مقادیر متناظر در تونلهاي نعل اسبي شده است. بطوریکه بیشترین اختلاف بین بیشینه شتاب ایجاد شده در خاک پیرامون تونل در حالت نسبت عمق روباره به عرض تونل 1 ایجاد شده است؛ به عبارتي در حالت عمق روباره به عرض تونل 1 ، بیشینه شتاب ایجاد شده در خاک پیرامون تونل با مقطع دایرهاي به میزان 5۳ درصد از مقدار متناظرش در تونل با مقطع نعل اسبي بیشتر شده است.
کلمات کلیدی:
تونل نعل اسبی . تونل دایره ای . روش اجزاء محدود . پاسخ دینامیکی
سومین كنفرانس ملي مهندسي ژئوتکنیک ایران(1397)
بلافاصله پس از پرداخت هزینه لینک دانلود توسط سیستم فعال و در اختیار شما قرار می گیرد و یک کد رهگیری جهت پیگیری احتمالی درخواست، به شما داده می شود. همچنین بعد از چند ثانیه به صفحه مورد نظر جهت دریافت مقاله انتقال داده خواهید شد.
قیمت:99.000 ریال
----------------------------------------------------------------------------------
پک جامع آموزش نرم افزار آبا (ABAQUS)
پک جامع آموزش نرم افزار ژئواستادیو (Geostudio)
پک جامع آموزش نرم افزار پی اف سی دو بعدی (PFC 2D)
دانلود نرم افزار تریدک 5 (5.20.277 Itasca 3DEC)
دانلود نرم افزار فلگ دو بعدی 8 (Itasca FLAC - FLAC Slope 8.0.454 x64)
دانلود نرم افزار پلکسیز سه بعدی 2013 (PLAXIS 3D 2013)
دانلود مقاله تعیین نمودار ظرفیت باربری گروه ریزشمع توسط روش عددی و تحلیلی
دانلود مقاله بررسی اندرکنش خاک با FRP به وسیله آزمایش برش مستقیم
دانلود مقاله بررسی اندرکنش خاک با FRP به وسیله آزمایش برش مستقیم
دانلود مقاله ارزیابی پتانسیل روانگرایی بر اساس نتایج آزمایش نفوذ استاندارد (مطالعه موردی شهرستان کرج
دانلود مقاله بررسی پتانسیل تورم خاک های رسی مناطق مختلف شهرستان کرج
دانلود مقاله بررسی میزان تاثیرپذیری نرخ پیشروی ماشین تونل بری از مقاومت توده سنگ
دانلود مقاله بررسی میزان تاثیرپذیری نرخ پیشروی ماشین تونل بری از مقاومت توده سنگ
نرم ,افزار ,آموزش ,پک ,جامع ,تونل ,نرم افزار ,آموزش نرم ,پک جامع ,جامع آموزش ,ایجاد شده ,دایروي بمراتب بیشتر ,مقطع دایروي بمراتب ,كاهش ميباشد همچنین ,صحتسنجي روشاجزاء محدود
درباره این سایت